Die chronologische Liste zeigt aktuelle Veröffentlichungen aus dem Forschungsbetrieb der Hochschule Weihenstephan-Triesdorf. Zuständig ist das Zentrum für Forschung und Wissenstransfer (ZFW).
Forstliche Bildungsarbeit − waldpädagogischer Leitfaden nicht nur für Förster (2017) Herausgeber: Bayerisches Staatsministerium für Ernährung, Landwirtschaft und Forsten, 8. Auflage. München 2017 .
Ümit Seren,
Prof. Dr. Dominik Grimm,
Joffrey Fitz,
Detlef Weigel,
Magnus Nordborg,
Karsten Borgwardt,
Arthur Korte
Berechtigungen: Open Access
Berechtigungen: Peer Reviewed
AraPheno: a public database for Arabidopsis thaliana phenotypes (2017) Nucleic Acids Research 45 (D1), S. D1054-D1059.
DOI: 10.1093/nar/gkw986
Prof. Dr. Thomas Vienken,
Emanuel Huber,
Manuel Kreck,
Peter Huggenberger,
Prof. Dr. Peter Dietrich
Tracer testing is a well-established technique in hydrogeological site characterization. However, certain a priori knowledge of the hydraulic regime is required beforehand to avoid test failure, e.g. miss of tracer. In this study, we propose a novel tracer test concept for the hydraulic characterization of shallow unconsolidated sedimentary deposits when only scarce a priori information on the hydraulic regime is available. Therefore, we combine conventional salt tracer testing with direct push vertical high resolution electrical conductivity logging. The proposed tracer test concept was successfully tested on coarse, braided river deposits of the Tagliamento River, Italy. With limited a priori information available two tracer tests were performed in three days to reliably determine ground water flow direction and velocity allowing on-site decision-making to adaptively install observation wells for reliable breakthrough curve measurements. Furthermore, direct push vertical electrical profiling provided essential information about the plume characteristics with outstanding measurement resolution and efficiency.
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Nils Gueting,
Prof. Dr. Thomas Vienken,
Anja Klotzsche,
Jan van der Kruk,
Jan Vanderborght,
Jef Caers,
Harry Vereecken,
Andreas Englert
Limited knowledge about the spatial distribution of aquifer properties typically constrains our ability to predict subsurface flow and transport. Here we investigate the value of using high resolution full-waveform inversion of cross-borehole ground penetrating radar (GPR) data for aquifer characterization. By stitching together GPR tomograms from multiple adjacent crosshole planes, we are able to image, with a decimeter scale resolution, the dielectric permittivity and electrical conductivity of an alluvial aquifer along cross sections of 50 m length and 10 m depth. A logistic regression model is employed to predict the spatial distribution of lithological facies on the basis of the GPR results. Vertical profiles of porosity and hydraulic conductivity from direct-push, flowmeter and grain size data suggest that the GPR predicted facies classification is meaningful with regard to porosity and hydraulic conductivity, even though the distributions of individual facies show some overlap and the absolute hydraulic conductivities from the different methods (direct-push, flowmeter, grain size) differ up to approximately one order of magnitude. Comparison of the GPR predicted facies architecture with tracer test data suggests that the plume splitting observed in a tracer experiment was caused by a hydraulically low-conductive sand layer with a thickness of only a few decimeters. Because this sand layer is identified by GPR full-waveform inversion but not by conventional GPR ray-based inversion we conclude that the improvement in spatial resolution due to full-waveform inversion is crucial to detect small-scale aquifer structures that are highly relevant for solute transport.
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S. Ecke,
Dr. Hans-Joachim Klemmt,
Prof. Dr. Ewald Endres
UAV Misteldetektion (2017) AFZ − Der Wald 2017 (24), S. 22.
C. Bösl,
H. Augustin,
Prof. Dr. Jörg Ewald
Entwicklung bodensaurer Kiefernwälder im Oberpfälzer Wald. Wiederholungsaufnahmen 1978–2016 (2016) Hoppea - Denkschriften der Regensburgischen Botanischen Gesellschaft 77 , S. 13-46.
Prof. Dr. Jörg Ewald,
C. Brand,
H. Dölling,
V. Orsic Muthig,
M. Serbu
4 Jahre JITT (Just-in-Time Teaching) an der Hochschule Weihenstephan-Triesdorf: Zwei Praxisbeispiele (2016) DiNa Sonderausgabe: Wege zum Verständnis bauen: Das Projekt HD MINT (12), S. 74-80.
Im Rahmen des HD-MINT-Projektes wurden an der HSWT insgesamt 7 Lehrveranstaltungen mit der Lehrmethode JiTT umgesetzt. Die ersten JiTT-Kurse starteten im Sommersemester 2013 und wurden in den folgenden Semestern kontinuierlich mit der Lehrmethode weitergeführt. Generell war JiTT unter den anderen im HD-MINT Projekt unterstützten Methoden eine der Beliebtesten. Die Lehrenden zeigten sich sehr interessiert, Präsenzlehre mit E-Learning-Konzepten zu Blended-Learning Szenarien zu kombinieren. Durch die Unterstützung des HD-MINT-Projektes konnte dieser Prozess der Umgestaltung von klassischen Frontalvorlesungen zu JiTT-Lehrformaten strukturiert geplant und umgesetzt werden. Die JiTT-Veranstaltungen wurden mit der Lernplattform Moodle gestaltet und durchgeführt. Im Artikel werden zwei der an der HSWT umgesetzten JiTT-Kurse aus der Sicht der Lehrenden vorgestellt: Allgemeine Botanik von Professor Jörg Ewald und Software Engineering von Dr. Claudia Brand.
M. Faltermeier,
N. Meyer,
T. Gregor,
J. Paule,
M. Lepsi,
B. Fussi,
P. Koutecký,
H. Schäfer,
Prof. Dr. Jörg Ewald
Genetische und blattmorphologische Variabilität von Sorbus ratisbonensis (2016) Berichte der Bayerischen Botanischen Gesellschaft 86 , S. 37-56.
Betreuung der Publikationsseiten
Gerhard Radlmayr
Referent für Wissenstransfer und Forschungskommunikation
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